Dieses Bild zeigt Torbjørn Cunis

Herr Dr.

Torbjørn Cunis

Institut für Flugmechanik und Flugregelung

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Deutschland
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Skibik, Liao-Mc Pherson, Cunis, Kolmanovsky, & Nicotra, A Feasibility Governor for Enlarging the Region of Attraction of Linear Model Predictive Controllers, IEEE Transactions on Automatic Control (in press), 2021. doi:10.1109/TAC.2021.3123224

Cunis & Kolmanovsky. Viability, viscosity, and storage functions for model-predictive control with terminal constraints. Automatica 131, 109748, 2021. doi:10.1016/j.automatica.2021.109748

Cunis, Condomines, & Burlion. Sum-of-squares flight control synthesis for deep-stall recovery. Journal of Guidance, Control, and Dynamics 43(8)1498—1511, 2020.
doi:10.2514/1.G004753

Cunis, Condomines, & Burlion. Local stability analysis for large polynomial spline systems. Automatica 113, 108773, 2020.
doi:10.1016/j.automatica.2019.108773

Cunis, Condomines, Burlion, & Anders la Cour-Harbo. Dynamic stability analysis of aircraft flight beyond stall. Journal of Aircraft 57(1)143—155, 2020.
doi:10.2514/1.C035455

Cunis, Burlion, & Condomines. Piecewise polynomial modeling for control and analysis of aircraft dynamics beyond stall. Journal of Guidance, Dynamics, and Control 42(4)949—957, 2020.
doi:10.2514/1.G003618

Karásek, Perçin, Cunis, et al. Accurate position control of a flapping-wing robot enabling free-flight flow visualisation in a wind-tunnel. International Journal of Micro Air Vehicles 11, 2019.
doi:10.1177/1756829319833683

Im Wintersemester 2021/22 gebe ich das Seminar zu aktuellen Themen der Systemtheorie in der Flugregelung.

Abschlussarbeiten

Zu den folgenden Themen biete ich zurzeit die Möglichkeit, eine Masterarbeit zu schreiben:

  • Comparison of SOS and DSOS for aerospace system analysis [ma_dsosforaero]
  • Identification of post-stall aerodynamic models for nonlinear system analysis [ma_pwpolyfit]

Gerne betreue ich auch Arbeiten zu Ihrem individuellen Thema aus den Bereichen der nichtlinearen Flugsystem- und -regelungstheorie.

 

Betreute Themen

  • Strategies for convergence of region of attraction estimation algorithms (MA)
  • Quantitative stability analysis based on inflight experiments (BA)
  • Real-time optimization of model-predictive control for aircraft upset recovery (MA)
  • A feasibility governor for model-predictive control of an aerial robot (MA)

In meiner Forschung beschäftige ich mich mit nichtlinearer Flugregelung und Systemtheorie. Ich interessiere mich für alles, was fliegt, und für Methoden, die Verlässlichkeit zu beweisen. In diesem Rahmen studiere ich verschiedene Konzepte für mathematische Beweise, Validation und Zertifikation sowie deren Anwendung auf reale Systeme der Luft- und Raumfahrttechnik. Ich bin Akademischer Rat der Universität Stuttgart, Adjunct Assistant Research Scientist an der Universität Michigan und Mitglied des Jungen ZiFs am Zentrum für interdisziplinäre Forschung der Universität Bielefeld.

Ausbildung

2010—2014 Studium der Informatik (B.Sc. 2013) und der Luft- und Raumfahrtinformatik (B.Sc. 2014) an der Universität Würzburg

2014—2016 Studium der Automatisierungstechnik (M.Sc. 2016) an der RWTH Aachen

2019 Promotion in Regelungs- und Systemtheorie an der ISAE-Supaéro, Universität Toulouse

Forschung

2019—2021 Research fellow an der Universität von Michigan in Ann Arbor, MI

2016—2019 Doktorand am französischen Luftfahrtforschungsinstitut ONERA und der Hochschule für zivile Luftfahrt, ENAC, in Toulouse

Aufenthalt

2018 Vehicle Optimization Lab, Universität von Michigan

2018 Automation & Control Group, Universität Aalborg

2015/2016 Micro Air Vehicle Lab, Technische Hochschule Delft

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